INHIMILLISESTI JA TALOUDELLISESTI KOHTUUTTOMAN KALLISTA TUHLAUSTA

Keväällä 2017 tehdyn kyselyn mukaan opettajilta menee käytöshäiriöihin puuttumiseen keskimäärin yli 14 minuuttia per oppitunti. Se on yksi kolmasosa oppitunnista.

Tämä tarkoittaa, että käytännössä oppilaat jäävät kokonaan ilman opetusta joka kolmas koulupäivä. Tämä tarkoittaa myös, että oppilaat saavat peruskoulussa opetusta vain kuusi vuotta ja loput kolme vuotta he jäävät ilman opetusta. Tämä heikentää myös perusturvallisuutta. Tällä on valtava negatiivinen vaikutus oppilaisiin ja siis lapsiin, haluttiin sitä tai ei. Ja - kun tämä on vielä täysin tarpeetonta (ks. TAKUU TYÖRAUHASTA)

Mitä tämä opettamatta jättäminen maksaa rahassa?

Yli 1,3 MILJARDIA euroa vuodessa (peruskoulu maksaa valtiolle reilut 4 miljardia vuodessa)

Tuhlaamme siis yhteiskuntamme rahaa yli 1 300 000 000 euroa vuodessa täysin tarpeettomasti.

Tämä tarkoittaa, että opettajien työpanosta tuhlataan opettamisen sijaan häiriökäyttäytymisen rauhoittamiseen vähintään 7 000 000 euron edestä joka ainoana koulupäivänä.

Ja miten paljon tästä seuraakaan turhia kustannuksia lastensuojelulle, psykiatriseen hoitoon jne. toimimattomana oppilashuoltona. Ja kuka tietää, millaisia kustannuksia opettajien uupuminen puolestaan tuottaa (moniko joutuu oman työnsa ohessa rauhoittamaan, motivoimaan, sietämään häiriköiviä kollegoita, alaisia, esimiehiä, asiakkaita tms.?)